10 Aralık Dünya İnsan Hakları Haftası dolayısıyla Sivas İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları Koordinatörlüğü tarafından “Hasta Hakları ve Sorumlulukları” konulu eğitim düzenlendi.10 Aralık Dünya İnsan Hakları münasebetiyle Müdürlüğümüzce Hasta Hakları İl Koordinatörü Meral YILDIRIM tarafından 10.12.2024 tarihinde Müdürlüğümüz çalışanlarına yönelik; "İnsan Hakları, Hasta Hakları ve Sorumlulukları" konusunda konferans verilmiştir.
Hasta hakları; hasta ile sağlık çalışanları arasında bireysel ve toplumsal düzeyde ortaya çıkan sorunların çözümü, sağlık çalışanlarının hastaya ve hastanın sağlık çalışanlarına karşı görev ve sorumlulukları bilmesi, daha iyi sağlık ortamı için hasta ve sağlık çalışanlarının birlikte sahip çıkması gereken haklardır. Hastanın öncelikle yararını gözeterek zarar görmemesini, özerkliğini ve hakça bir sağlık hizmeti alabilmesini hedefleyen hasta hakları ile alakalı uluslararası ve ulusal düzeyde çeşitli mevzuatlar bulunmaktadır.
Hasta Hakları:
1. Adalet ve Hakkaniyete Uygun Olarak Hizmetlerden Faydalanma Hakkı
2. Bilgi Edinme ve Bilgilendirilmiş Onay Hakkı
3. Personeli ve/veya Sağlık Kuruluşunu Seçme ve Değiştirme Hakkı
4. Tıbbi Özen Gösterilmesi
5. Mahremiyete Saygı Gösterilmesi Hakkı
6. Tedaviyi Reddetme ve Durdurma Hakkı
7. Güvenliğin Sağlanması Hakkı
8. Refakatçi Bulundurma Hakkı
9. Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme ve Dini Hizmetlerden Faydalanma Hakkı
10. Müracaat ve Şikâyet Hakkı vardır.
Hasta Hakları Ve Sorumlulukları:
11. Hasta sağlık hizmeti alırken aşağıdaki kurallara uyar:
12. a) Başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun kural ve uygulamalarına uygun davranır ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavi ekibinin bir parçası olduğu bilinciyle hareket eder.
13. b) Yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru olarak verir.
14. c) Hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole gelmeli ve tedavisinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunur.
15. ç) Randevu tarih ve saatine uyar ve değişiklikleri ilgili yere bildirir.
16. d) İlgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile diğer hastaların ve personelin haklarına saygı gösterir.
17. e) Personele sözlü ve fiziki saldırıya yönelik davranışlarda bulunmaz.
18. f) Haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya sorun yaşadığında hasta hakları birimine başvurur.