Etik Slogan ve Kamu Etik Davranışları
28 Nisan 2025

etik slogan


KAMU ETİK DAVRANIŞ KURALLARI

 

 

Görevin yerine getirilmesinde kamu hizmeti bilinci:

Kamu görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde; sürekli gelişimi, katılımcılığı,

saydamlığı, tarafsızğı, dürüstlüğü, kamu yararını gözetmeyi, hesap verebilirliği, öngörülebilirliği, hizmette yerindeliği ve beyana güveni esas alırlar.

 

Halka hizmet bilinci:

Kamu   görevlileri,   kam hizmetlerinin   yerine   getirilmesinde;  halkın   günlük   yaşamını

kolaylaştırmayı, ihtiyaçlarını en etkin, hızlı ve verimli biçimde karşılamayı, hizmet kalitesini yükseltmeyi, halkın memnuniyetini artırmayı, hizmetten yararlananların ihtiyacına ve hizmetlerin sonucuna odaklı olmayı hedeflerler.

 

Hizmet standartlana uyma:

Kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticileri ve diğer personeli, kamu hizmetlerini belirlenen

standartlara ve süreçlere uygun şekilde yürütürler, hizmetten yararlananlara  ve işlemlerle ilgili gerekli ıklayıcı bilgileri vererek onları hizmet süreci boyunca aydınlatırlar.

 

Amaç ve misyona bağlılık:

Kamu  görevlileri,  çaştıkları  kurum  vey kuruluşun  amaçlarına  ve  misyonuna  uygun

davranırlar. Ülkenin çıkarları, toplumun refa ve kurumlarının hizmet idealleri doğrultusunda hareket ederler.

 

Dürüstlük ve tarafsızlık:

Kamu görevlileri; tüm eylem ve işlemlerinde yasallık, adalet, eşitlik ve dürüstlük ilkeleri

doğrultusunda hareket ederler, görevlerini yerine getirirken ve hizmetlerden yararlandırmada dil, din, felsefi inanç, siyasi düşünce, ırk, cinsiyet ve benzeri sebeplerle ayrım yapamazlar, insan hak ve özgürlüklerine aykırı veya kısıtlayıcı muamelede ve rsat eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalarda bulunamazlar.

Kamu görevlileri, takdir yetkilerini, kamu yara ve hizmet gerekleri doğrultusunda, her türlü keyfilikten uzak, tarafsızlık ve eşitlik ilkelerine uygun olarak kullanırlar.

Kamu görevlileri, gerçek veya zel kişilere öncelikli, ayrıcalıklı, taraflı ve eşitlik ilkesine aykırı muamele ve uygulama yapamazlar, herhangi bir siyasi parti, kişi veya zümrenin yararını veya zararını hedef alan bir davranışta bulunamazlar, kamu makamlarının mevzuata uygun politikalarını, kararlarını ve eylemlerini engelleyemezler.

 

Nezaket ve saygı:

Kamu görevlileri, üstleri, meslektaşları, astları, diğer personel ile hizmetten yararlananlara

karşı nazik ve saygılı davranırlar ve gerekli ilgiyi gösterirler, konu yetkilerinin dışındaysa ilgili birime veya yetkiliye yönlendirirler.

 

Yetkili makamlara bildirim:

Kamu görevlileri, bu Yönetmelikte belirlenen etik davranış ilkeleriyle bağdaşmayan veya

yasadışı  ve eylemlerde bulunmalarının talep edilmesi halinde veya hizmetlerini yürütürken bu tür bir eylem veya işlemden haberdar olduklarında ya da gördüklerinde durumu yetkili makamlara bildirirler.

Kurum ve kuruluş amirleri, ihbarda bulunan kamu görevlilerinin kimliğini gizli tutar ve kendilerine herhangi bir zarar gelmemesi için gerekli tedbirleri alırlar.


Saygınlık ve güven:

Kamu  görevlileri,  kamu  yönetimine  güveni  sağlayaca şekilde  davranırla ve  görevin

gerektirdiği itibar ve güvene layık olduklarını davranışlarıyla gösterirler. Halkın kamu hizmetine güven duygusunu zedeleyen, şüphe yaratan ve adalet ilkesine zarar veren davranışlarda bulunmaktan kaçınırlar.

Kamu görevlileri, halka hizmetin kişisel veya özel her türlü menfaatin üzerinde bir görev olduğu bilinciyle hizmet gereklerine uygun hareket eder, hizmetten yararlananlara kötü davranamaz, işi savsaklayamazçifte standart uygulayamaz ve taraf tutamazlar.

Yönetici veya denetleyici konumunda bulunan kamu görevlileri, keyfi davranışlarda, baskı, hakaret ve tehdit edici uygulamalarda bulunamaz, ık ve kesin kanıtlara dayanmayan rapor düzenleyemez, mevzuata aykırı olarak kendileri için hizmet, imkan veya benzeri çıkarlar taleedemez ve talep olmasa dahi sunulanı kabul edemezler.

 

Çıkar çatışmasından kaçınma:

Çıkar çatışması; kamu görevlilerinin görevlerini tarafsız ve objektif şekilde icra etmelerini

etkileyen ya da etkiliyormuş gibi gözüken ve kendilerine, yakınlarına, arkadaşlarına ya da ilişkide bulunduğu kişi ya da kuruluşlara sağlanan her türlü menfaati ve onlarla ilgili mali ya da diğer yükümlülükleri ve benzeri şahsi çıkarlara sahip olmaları halini ifade eder.

Kamu görevlileri, çıkar çatışmasında şahsi sorumluluğa sahiptir ve çıkar çatışmasının doğabileceği durumu genellikle şahsen bilen kişiler oldukla için, herhangi bir potansiyel ya da gerçek çıkar çatışma konusunda dikkatli davranır, çıkar çatışmasından kınmak için gerekli adımları atar, çıkar çatışmasının farkına varır varmaz durumu üstlerine bildirir ve çıkaçatışması kapsamına giren menfaatlerden kendilerini uzak tutarlar.

 

Görev ve yetkilerin menfaat sağlamak amayla kullanılmaması:

Kamu görevlileri; görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendileri, yakınla veya üçüncü

kişiler lehine menfaat sağlayamaz ve aracılıkta bulunamazlar, akraba, eş, dost ve hemşeri kayırmacılığı, siyasal kayırmacılık veya herhangi bir nedenle ayrımcılık veya kayırmacılık yapamazlar.

Kamu görevlileri, görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendilerinin veya başkalarının kitap, dergi, kaset, cd ve benzeri ürünlerinin satışını ve dağıtımını yaptıramaz; herhangi bir kurum, vakıf, dernek veya spokulübüne yardım, bağış ve benzeri nitelikte menfaat sağlayamazlar. Kamu görevlileri, görevlerinin ifa sırasında ya da bu görevlerin sonucu olarak elde ettikleri resmi veya gizli nitelikteki bilgileri, kendilerine, yakınlarına veya üçüncü kişilere doğrudan vey dolaylı  olara ekonomik,  siyasa vey sosya nitelikte  bir  menfaa elde  etme için kullanamazlar, görevdeyken ve görevden ayrıldıktan sonra yetkili makamlar dışında hiçbir kurum, kuruluş veya kişiye ıklayamazlar.

Kamu görevlileri, sim kampanyalarında görev yaptığı kurumun kaynaklarını doğrudan veya dolaylı olarak kullanamaz ve kullandıramazlar.

 

Kamu malları ve kaynaklarının kullanımı:

Kamu görevlileri, kamu bina ve taşıtları ile diğer kamu malla ve kaynaklarını  kamusal

amaçlar ve hizmet gerekleri dışında kullanamaz ve kullandıramazlar, bunları korur ve her an hizmete hazır halde bulundurmak için gerekli tedbirleri alırlar.

 

 

 

 

Savurganlıktan kaçınma:


Kamu görevlileri, kamu bina ve taşıtla ile diğer kamu malları ve kaynaklarının kullanımında israf ve savurganlıktan kınır; mesai süresini, kamu mallarını, kaynaklarını, gücünü ve imkanlarını kullanırkeetkin, verimli ve tutumlu davranırlar.

 

 

 

Hediye alma ve menfaat sağlama yasağı:

Kamu görevlisinin tarafzğını, performansını, kararını veya görevini yapmasını etkileyen

veya etkileme ihtimali bulunan, ekonomik değeri olan ya da olmayan, doğrudan ya da dolaylı olarak kabul edilen her türlü eşya ve menfaahediye kapsamındadır.

Kamu görevlilerinin hediye almaması, kamu görevlisine hediye verilmemesi ve görev sebebiyle çıkar sağlanmaması temel ilkedir.

Kamu görevlileri, yürüttükleri görevle ilgili bir iş, hizmet veya menfaat ilişkisi olan gerçek veya zel kişilerden kendileri, yakınla veya üçüncü kişi veya kuruluşlar için doğrudan doğruya veya aracı eliyle herhangi bir hediye alamazlar ve menfaat sağlayamazlar.

Kamu görevlileri, kamu kaynaklarını kullanarak hediye veremez, resmi gün, ren ve bayramlar dışında, hiçbir gerçek veya zel kişiye çelenk veya çek gönderemezler; görev ve hizmetle ilgisi olmayakutlama, duyurve anma ilanları veremezler.

Uluslarara ilişkilerde nezaket ve protokol kuralla gereğince, yabancı kişi ve kuruluşlar tarafından verilen hediyelerden, 3628 sayılı Kanunun 3. maddesi hükümleri saklı kalmakla birlikte, sözkonusu maddede belirtilen sınırın altında kalanlada beyaedilir.

Aşağıda belirtilenler hediye alma yasağı kapsamı dışındadır:

a)      rev yapılan kuruma katkı anlamına gelen, kurum hizmetlerinin hukuka uygun yürütülmesini etkilemeyecek olan ve kamu hizmetine tahsis edilmek, kurumun demirbaş listesine kaydedilmek ve kamuoyuna açıklanmak koşuluyla alınanlar (makam aracı ve belli bir kamu görevlisinin hizmetine tahsis edilmek üzere alınan diğer hediyeler hariç) ile kurum ve kuruluşlara yapılan bağışlar,

b)  Kitap, dergi, makale, kaset, takvim, cd veya buna benzer nitelikte olanlar,

c)  Halka ık yarışmalarda, kampanyalarda veya etkinliklerde kazanılaödül veya hediyeler,

d)   Herkese açık konferans, sempozyum, forum, panel, yemek, resepsiyon veya buna benzeetkinliklerde verilen hara niteliğindeki hediyeler,

e)    Tanıtım amacına yönelik, herkese dağıtılan ve sembolik değeri bulunan reklam ve el sanatları ürünleri,

f)  Finans kurumlarından piyasa koşullarına göre alınan krediler. Aşağıda belirtilenler ise hediye alma yasağı kapsamındadır:

a)   rev yapılan kurumla iş, hizmet veya çıkar ilişkisi içinde bulunanlardan alınan karşılama, veda ve kutlama hediyeleri, burs, seyahat, ücretsiz konaklama ve hediye çekleri,

b)    Taşınır veya taşınmaz mal veya hizmet satın alırken, satarken veya kiralarken piyasa fiyatına göre makul olmayabedeller üzerinden yapılan işlemler,

c)  Hizmetten yararlananların vereceğher türlü eşya, giysi, takı veya gıda türü hediyeler,

d)  rev yapılan kurumla iş veya hizmet ilişkisi içinde olanlardaalınaborç ve krediler.

Bu Yönetmelik kapsamına giren en az genel müdür, eşiti ve üstü görevliler, bu maddenin 5 inci fıkra ve 6 ncı fıkranın (a) bendinde sayılan hediyelere ilişkin bir önceki yılda aldıklarının listesini, herhangi bir uya beklemeksizin her yıl Ocak ayı sonuna kadar Kurula bildirirler.

 

Bağlayıcı açıklamalar ve gerçek dışı beyan:

Kamu  görevlileri,  görevlerini  yerine  getirirke yetkilerini  aşara çaştıkları  kurumlarını

bağlayıcı ıklama, taahhüt, vaat veya girişimlerde bulunamazlar, aldatıcı ve gerçek dışı beyanat veremezler.

 

 

 

Eski kamu görevlileriyle ilişkiler:


Kamu görevlileri, eski kamu görevlilerini kamu hizmetlerinden ayrıcalıklı bir şekilde faydalandıramaz, onlara imtiyazlı muamelede bulunamaz.

Kamu görevlerinden ayrılan kişilere, ilgili kanunlardaki hükümler ve süreler saklı kalmak kaydıyla, daha önce görev yaptıkları kurum veya kuruluştan, doğrudan veya dolay olarak herhangi bir yüklenicilik, komisyonculuk, temsilcilik, bilirkişilik, aracılık veya benzeri görev ve iş verilemez.

Bilgi verme, saydamlık ve katılımcılık:

Kamu görevlileri, halkın bilgi edinme hakkını kullanmasına yardımcı olurlar. Gerçek ve zel

kişilerin talep etmesi halinde istenen bilgi veya belgeleri, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununda belirlenen istisnalar dışında, usulüne uygun olarak verirler.

Üst yöneticiler, ilgili kanunların izin verdiğçeevede, kurumlarının ihale süreçlerini, faaliyet ve denetim raporlarını uygun araçlarla kamuoyunun bilgisine sunarlar.

Kamu görevlileri, kamu hizmetleri ile ilgili temel kararların hazırlanması, olgunlaştırılması, alınması ve bu kararların uygulanma aşamalarından birine, bir kaçına veya tamamınaaksine yasal bir hüküm olmadıkça, o karardan doğrudan ya da dolay olarak etkilenecek olanların katkıda bulunmasını sağlamaya dikkat ederler.

 

Yöneticilerin hesap verme sorumluluğu:

Kamu   görevlileri,   kamu   hizmetlerinin   yerine   getirilmesi   sırasında   sorumlulukları   ve

yükümlülükleri konusunda hesap verebilir ve kamusal değerlendirme ve denetime her zaman ık ve hazır olurlar.

Yönetici kamu görevlileri, kurumlarının amaç ve politikalarına uygun olmayan işlem veyeylemleri engellemek içigörev ve yetkilerinin gerektirdiği önlemleri zamanında alırlar. Yönetic kamu  görevlileri,  yetkisi  içindeki  personelin  yolsuzluk  yapmasını  önleme için gerekli tedbirleri alırlar. Bu tedbirler; yasal ve idari zenlemeleri uygulamayı, eğitim ve bilgilendirme konusunda uygun çalışmalar yapmayı, personelinin karşı karşıya kaldığı mali ve diğer zorluklar konusunda dikkatli davranmayı ve kişisel davranışlarıyla personeline örnek olmayı kapsar.

Yönetici kamu görevlileri, personeline etik davranış ilkeleri konusunda uygun eğitimi sağlamak, bu ilkelere uyulup uyulmağını gözetlemek, geliriyle bağdaşmayan yaşantısını izlemek ve etik davranış konusunda rehberlik etmekle yükümlüdür.

 

Mal bildiriminde bulunma:

Kamu  görevlileri,  kendileriyle  eşlerin ve  velayeti  altındaki  çocuklarına  ait  taşınır  ve

taşınmazları, alacak ve boları hakkında, 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu hükümleri uyarınca, yetkili makama mal bildiriminde bulunurlar.Kurul, gerek gördüğü takdirde mal bildirimlerini inceleme yetkisine sahiptir. Mal bildirimlerindeki bilgilerin doğruluğunun kontrolü amacıyla ilgili kişi ve kuruluşlar (bankalar ve özel finans kurumları dahil) talep edilen bilgileri, en geç otuz gün içinde Kurula vermekle yükümlüdürler.